Družba SES Spar European Shopping Centers z nadpovprečno rastjo prometa
- 85 milijonov obiskovalcev (+5 %) v več kot 30 nakupovalnih središčih v šestih državah,
- 2,64 milijarde evrov (+7,6 %) bruto prometa od prodaje najemnikov mednarodno,
- gibanje prometa v Sloveniji: 550 milijonov evrov (+29 % vključno s širitvijo),
- 20 milijonov obiskovalcev v petih SES-ovih nakupovalnih središčih v Sloveniji,
- rast povprečnega nakupa v Sloveniji: +13 %,
- uspešno odprtje nakupovalnega parka S-PARK v Kaposváru na Madžarskem,
- 115 milijonov mednarodnih naložb, predvidenih za leto 2022.
Ljudje se vračajo na običajne nakupovalne destinacije. Na to kaže pozitiven poslovni razvoj družbe SES Spar European Shopping Centers v drugem letu pandemije. Občutno rast v primerjavi z 2020 smo dosegli pri prometu najemnikov, številu obiskovalcev, povprečnih izdatkih na nakup in pri prodaji darilnih bonov Desetak. SES je ta pozitivni trend zabeležil v vseh državah, v katerih upravlja nakupovalna središča. Samo v Sloveniji smo lani bruto promet od prodaje najemnikov povečali za 22,7 %. Če prištejemo še ALEJO, ki je vrata odprla 2020, smo dosegli celo 29-odstotno rast. Tako smo občutno nad rastjo slovenske maloprodaje (18,9 % po podatkih SURS-a, znotraj tega 17,4 % rast maloprodaje v trgovini z neživili in 7,3 % rast maloprodaje trgovine z živili). Slovenija je za SES posebej pomemben trg, saj je SES v Sloveniji vodilni na trgu velikih nakupovalnih središč. Mednje spadata tudi največje slovensko nakupovalno središče Citypark v Ljubljani in najsodobnejše slovensko nakupovalno središče v državi, ljubljanska ALEJA. Slednja je 2021 prejela prestižno nagrado RLI Global Award kot najboljše novo nakupovalno središče na svetu v panogi.
Leta 2021 je 30 nakupovalnih destinacij avstrijskega vodilnega razvijalca in upravljalca nakupovalnih središč v šestih srednjeevropskih državah obiskalo skupaj 85 milijonov ljudi (+ 5 %). Z bruto prometom od prodaje 2,64 milijarde evrov je več kot 1.800 trgovcev, gostinskih in storitvenih partnerjev doseglo 7,6-odstotno skupno rast prometa v primerjavi z 2020.
SES upravlja 30 velikih nakupovalnih destinacij, med njimi 27 nakupovalnih središč, dva nakupovalna parka in eno nakupovalno ulico z več kot 830.000 m2 najemnih površin v Avstriji, Sloveniji, severni Italiji, na Hrvaškem, Madžarskem in Češkem. Preteklo leto so v posameznih državah zaznamovali najrazličnejši vladni koronski preventivni ukrepi.
»Leto 2021 je bilo izjemno zahtevno tako za naše najemnike kot tudi za nas kot upravljalce. Seveda v preteklem letu še nismo dosegli ravni iz 2019, izpred krize, a številke jasno kažejo, da gre trend v pravo smer. Trgovina si je lani v vseh SES-ovih državah postopoma opomogla. Zato smo zadovoljni s 7,6-odstotno rastjo prometa v vseh državah in veseli, da smo na pravi poti. Svoje znanje, izkušnje in inovacijsko moč smo uporabili na vseh ravneh, da smo bistveno izboljšali razpoloženje in število obiskovalcev v naših središčih. Odločilno so k temu prispevali zlasti naši najemniki,« je poudaril Cristoph Andexlinger, generalni direktor družbe SES Spar European Shopping Centers.
»Naša središča so se v 2021 dobro razvijala. Več kot 20 milijonov ljudi je lani obiskalo pet SES-ovih središč v Ljubljani, Mariboru in Celju. Vsa naša središča so se na koronske razmere odzvala proaktivno,« je povedal Toni Pugelj, direktor družbe SES Slovenija.
SES v Sloveniji
SES ni vodilni na trgu pri velikih nakupovalnih središčih le v Avstriji, ampak tudi v Sloveniji. Trgovine v SES-ovih nakupovalnih središčih Citypark Ljubljana, Europark Maribor, Citycenter Celje in Center Vič Ljubljana so 2021 kljub večmesečnemu preverjanju pogoja PCT, ki ga je za obiskovalce središč ob vstopu naložila država, dosegle 22,7-odstotno rast prometa na obstoječih površinah (štiri središča) in 29-odstotno rast, če prištejemo novo lokacijo ALEJO Ljubljana, ki je svoja vrata odprla v najhujših razmerah, sredi pandemije. Najmlajše od petih slovenskih središč se odtlej razvija izvrstno. Večnamensko nakupovalno središče ALEJA s svojim edinstvenim prostorom na strehi ALEJA SKY, na katerem je bilo pozimi drsališče nad mestom brez primere, ki je pritegnilo več kot 23.000 obiskovalcev, se je septembra lani lahko veselilo svetovnega odlikovanja. Prejelo je zelo prestižno nagrado RLI Global Award kot najboljše novo nakupovalno središče. S svojima glavnima najemnikoma INTERSPAR in MÜLLER ter zeleno športno streho postavlja nove standarde za nakupovanje.
Darilni bon DESETAK – 45-odstotna rast prometa v Sloveniji
Pravi razcvet doživljata SES-ov darilni bon Desetak v Sloveniji in Zehner v Avstriji, ki se lahko unovčita v vseh središčih v posamezni državi. Promet se je v Sloveniji povečal za 45 %, v Avstriji pa za 22 %, skupaj na 46 milijonov evrov.
Ukrepi za povečanje števila obiskovalcev kot recept za uspeh
SES-ova središča so v primerjavi s konkurenti v panogi v 2021 nadpovprečno povečala promet najemnikov. To smo dosegli z ukrepi, ki smo jih dosledno izvajali. Prireditve smo prilagodili pandemičnim razmeram, kakovostne razstave so poskrbele za veliko zanimanje občinstva, hkrati smo s sistemom upravljanja higiene, ki ga je certificiral TÜV-Avstrija, poskrbeli za najvišje varnostne standarde. S proaktivnim trženjem smo dosegli neprekinjeno, pregledno, hitro in jasno komunikacijo s strankami po vseh kanalih, kar smo podprli z digitalizacijsko ofenzivo za krepitev posameznih središč. Od obširnih dejavnosti na družbenih omrežjih, spletnega oglaševanja, obnove spletnih strani vseh središč vse do spletnih kampanj za najemnike smo v celoti izčrpali vse možnosti dialoga s strankami.
Nadaljevanje širitve trgovin
Desetletja trajajoča izgradnja partnerskega, na zaupanju temelječega sodelovanja med SES-om in našimi najemniki se je obnesla tudi in ravno med pandemijo. Tako je bil SES tudi med omejevanjem javnega življenja v nenehnem stiku z najemniki, s katerimi smo se skupaj soočali z zahtevnimi okoliščinami.
V široko zastavljeni širitvi trgovin smo samo v Sloveniji odprli 16 novih ali obnovljenih trgovin – devet v ljubljanskem Cityparku: pet novih trgovin (Teta Frida, Vartex, Xiaomi, Iqos, Premium Pet) in štiri prenovljene trgovine (Sport Vision, Buzz, Just-R in Telemobiltel); tri v Europarku v Mariboru: dve novi trgovini (Atelier Rebul in Xiaomi) in eno prenovljeno trgovino (Zlatarna Celje); štiri v Citycentru Celje: dve novi trgovini (Atelier Rebul in Telemach) in dve prenovljeni trgovini (Tomas Sport in Buzz). Poleg tega pa sedaj pestro ponudbo središč dopolnjuje kar nekaj inovativnih partnerjev in zagonskih podjetij, na primer Halfprice z dizajnerskimi blagovnimi znamkami po močno znižanih cenah, ki bo svoja vrata odprl sredi letošnjega leta v ljubljanskem Cityparku. Odprli smo tudi prvi dve trgovini Xiaomi v Sloveniji.
Točke za testiranje in cepljenje v vseh središčih
Od lanske pomladi je SES kot eden prvih upravljalcev nakupovalnih središč z zunanjimi partnerji postopoma uvajal in nenehno širil ponudbo testiranja in cepljenja. Kot primer dobre prakse lahko omenimo ALEJO, v kateri je bilo poleg močno obiskanega mesta za hitro testiranje, ki je obiskovalcem na voljo vsak dan in ga izvaja zunanji partner GroMed otorinolaringologija, na voljo tudi izjemno dobro sprejeto cepilno mesto, ki ga je upravljal zunanji partner Zdravstveni zavod Zdravje. Od konca avgusta 2021 do sredine marca 2022 se je v ALEJI proti koronavirusu cepilo skoraj 38.000 ljudi, več kot 2.000 ljudi pa proti gripi. Ker je na vrhuncu močnega zadnjega vala okužb v Ljubljani močno primanjkovalo možnosti za PCR-testiranje, se je pred ALEJO ločeno odprla še točka za PCR-testiranje.
22 milijonov naložb v vzdrževanje in trajnost
Lani smo vložili 22 milijonov evrov v vzdrževanje, prenove in posodobitve. SES pri tem dosledno izvaja svoje podnebne cilje, tako da je v 2021 investiral v obratovanje središč, da še manj obremenjujejo vire. Tako smo npr. v središču Q19 Einkaufsquartier Döbling na Dunaju popolnoma prenovili 1.200 m2 steklene strehe in vstavili posebno steklo, ki privarčuje še več energije.
Velik korak naprej pri uporabi obnovljivih virov energije
SES-ova nakupovalna središča v marsičem upravičujejo miselnost o zelenih stavbah, začenši s trajnostnim projektiranjem središč, uporabo inovativne tehnike vse do uporabe obnovljivih virov energije. Tudi za 2022 načrtujemo postavitev fotonapetostnih naprav na velikih površinah nakupovalnih središč v Avstriji, Sloveniji in Italiji, da bomo za obratovanje središč lahko koristili sončno energijo.
Sodobna e-mobilnost za vsa središča in 100-odstotna zelena elektrika v treh državah
Lani avgusta je avstrijska ministrica za zaščito podnebja Leonore Gewessler na Dunaju odlikovala zgledne partnerje v projektu za trajnostno mobilnost v podjetjih klimaaktiv mobil. Družba SES Spar European Shopping Centers je prejela priznanje za 132 e-polnilnih postaj v nakupovalnih središčih po vsej Avstriji. V SES-ovih nakupovalnih središčih v Sloveniji lahko stranke med obiskom koristijo 44 e-polnilnih postaj, poleg tega pa tam od letošnjega 1. januarja polnijo 100-odstotno zeleno elektriko (trinajst v ljubljanski ALEJI, po deset v mariborskem Europarku in ljubljanskem Cityparku, devet v celjskem Citycentru in dve v ljubljanskem Centru Vič). Poleg Avstrije in Italije od letošnjega januarja tudi vsa slovenska SES-ova nakupovalna središča obratujejo 100-odstotno z zeleno elektriko. Tako že 26 od vseh 30 SES-ovih nakupovalnih središč uporablja izključno zeleno elektriko. V preostalih bomo postopoma zagotovili prehod.
»Vlagamo v nepremičnine in trajnostno obratovanje naših središč, tako da smo za stranke vedno najprivlačnejši naslov, dosegamo dolgoročni prihranek virov in zmanjšujemo ekološki odtis. Ekološka miselnost je temeljni sestavni del pri upravljanju naših nakupovalnih središč. Z ekološkim gospodarjenjem so naša središča pripravljena za prihodnost in uspešna,« je povedal Christoph Andexlinger, generalni direktor družbe SES Spar European Shopping Centers.
SES se širi naprej: naložbe, vredne 115 milijonov evrov v 2022
SES bo tudi v 2022 pošteno vlagal v svoja središča. »Načrtujemo 115 milijonov evrov za projektni razvoj, prenovo središč in vzdrževanje. Osnovna poudarka lokalnega oskrbovalca in kakovostnega kraja za druženje ostajata enako pomembna, prav tako tudi nadaljnji razvoj obstoječih središč v smeri večnamenskih središč,« je zaupal Christoph Andexlinger. Tako za obstoječa kot tudi za nova središča velja vodilo: Ustvarjamo živahne prostore z najvišjo osredotočenostjo na stranke. Tako bomo na primer središče King Cross v Zagrebu temeljito prenovili. Več načrtov za širitev pa imamo tudi za nove kakovostne nakupovalne parke na Madžarskem, v Sloveniji in na Hrvaškem.
Družbena odgovornost v vseh središčih
Vsaka posamezna od 30 SES-ovih nakupovalnih destinacij v šestih državah prevzema družbeno odgovornost na svoji lokaciji. Z najrazličnejšimi dejavnostmi SES-ovih središč, kot so dolgoročno sodelovanje z lokalnimi društvi in ustanovami, dobrodelne akcije in donacije strank, smo v 2021 zbrali več kot 700.000 evrov za dobrodelne namene in lokalna društva.
Regionalni gospodarski motor in delovna mesta za 18.000 ljudi
SES zaposluje skupaj 396 sodelavk in sodelavcev v šestih evropskih državah. Samo v centrali koncerna v Salzburg-Kasernu dela več kot 80 ljudi. Poleg tega SES-ova nakupovalna središča v šestih evropskih državah dajejo delovna mesta okoli 18.000 ljudem v trgovinski, gostinski in storitveni panogi.