Kolikokrat na leto pa ti kupuješ oblačila?
Da je nakupovanje rabljenih oblačil in obutve veliko več kot le modni trend, kaže aktualna anketa*, ki so jo izvedli na bolha.com, kjer so anketiranci zaupali, da jih kar 80 odstotkov oblačila podari, približno polovica vprašanih pa tudi kupuje rabljena oblačila. V času, ko narašča pomen odgovornega ravnanja do okolja in družbe, je na bolha.com mogoče brskati med skoraj 80 tisoč oglasi za oblačila in obutev, med njimi se nahajajo tudi modni kosi priznanih blagovnih znamk in trendovski kosi, kot so na primer »dunkice«.
Veliko povpraševanje po trendovskih supergah
Na bolha.com in v fizičnih trgovinah z rabljenimi oblačili najdete kose priznanih blagovnih znamk s precej nižjimi cenami, kot če bi kupili nove, in tudi unikatne, vintage kose, ki jih v trgovinah s hitro modo ne bi dobili. Tako lahko ustvarite svoj edinstven stil.
»Trenutno je veliko povpraševanja po supergah Nike Dunk, ki so letos pravi modni hit. V fizičnih trgovinah se jih dobi zelo težko, obstajajo celo spletne strani z avkcijami, kjer se ponudbe za nekatere kose začnejo pri 1.500 evrih,« so povedali pri bolha.com in dodali: »Letos se je ‘dunk’ prvič pojavil med iskalnimi ključnimi besedami; samo v zadnjem tednu smo imeli kar 469 iskanj te besede. To je novost in kaže na to, da mladi res izkoriščajo vse možne vire, da dobijo te trendovske superge.«
Na bolha.com še pojasnjujejo, da med kupci vlada zanimanje tudi za oblačila priznanih slovenskih modnih kreatorjev, ki se jih da dobiti skoraj nerabljene in po zelo ugodnih cenah.
Večina kupuje oblačila nekajkrat letno
Anketa je postregla še z nekaterimi drugimi zanimivi uvidi v nakupovalne navade vprašanih, med drugim se je izkazalo, da 80 odstotkov sodelujočih v anketi bolha.com oblačila podari in le 17 odstotkov jih oblačila zavrže.
- Skoraj polovica (46,3 odstotka) anketirancev je v aktualni anketi na bolha.com navedla, da kupuje rabljena oblačila.
- Izkazalo se je, da tudi med vprašanimi velja, da se s prenovo starih oblačil z manjšimi popravili ali prilagoditvami lahko podaljša življenjsko dobo oblačil. Kar 74 odstotkov anketirancev je v anketi odgovorilo, da oblačilo popravijo oziroma zašijejo.
- Zelo spodbuden je podatek, da 80 odstotkov sodelujočih v anketi oblačila podari in le 17 odstotkov jih oblačila zavrže. Podarjanje oblačil je najbolj pogosto med družinskimi člani in prijatelji, pravi ritual so v izmenjavi oblačil dosegle mamice, ki s pomočjo podarjenih oblačil močno prihranijo pri nakupih oblek za malčke.
- Rezultati ankete kažejo, da anketiranci oblačila večinoma (72,4 odstotka) kupujejo nekajkrat letno, vsak mesec jih kupuje 15,4 odstotka, novih oblačil pa ne kupuje 12,2 odstotka sodelujočih v anketi. Slediti načelu “manj je več” in se osredotočiti na kakovostne osnovne kose, ki jih lahko kombiniramo na različne načine, s čimer se zmanjša potreba po nakupovanju novih oblačil, je nekaj, kar bistveno vpliva na manjšo porabo sredstev in poudarja trajnostno razmišljanje.
Za izdelavo majice je potrebnih 2.700 litrov vode
Moda je in bo igrala pomembno vlogo v našem življenju. Vendar pa je hitra moda, ki je postala priljubljena v zadnjih desetletjih, pustila za seboj ogromen ekološki odtis. Proizvodnja oblačil je ena izmed največjih onesnaževalk sveta; pri proizvodnji enega samega para jeansa se porabi približno 7.500 litrov vode, ugotavljajo pri World Resources Institute, za izdelavo majice s kratkimi rokavi pa je porabljenih kar 2.700 litrov vode (World Wildlife Fund, National Geographic). Toliko je človek v povprečju spije v trinajstih letih! Obenem se vsako leto na svetovni ravni odvrže več kot 92 milijonov ton oblačil, poročajo pri Svetovnem gibanju za etično modo (Fashion Revolution); pri nas pa okoli 25 tisoč ton (Ekologi brez meja). Nakup rabljenih oblačil pomaga zmanjšati ta problem, saj podaljšuje življenjsko dobo oblačil, s tem pa tudi zmanjšuje potrebo po proizvodnji novih. S tem, ko izberemo rabljene kose oblačil in obutve, pomagamo zmanjšati porabo vode in emisije toplogrednih plinov, povezane s proizvodnjo oblačil.
*V anketi na bolha.com je med 20.in 27. septembrom 2023 sodelovalo 372 anketirancev, 58,5 odstotka jih je bilo starejših od 50 let, 19,5 odstotka med 40 in 50 let, 8,1 odstotka med 30 in 40 let, 4,9 odstotka med 25 in 30 let, 4,9 odstotka med 20 in 25 let, 4,1 odstotka pa manj kot 20.