Domov » Prehrana » Pozor! To je 6 opozorilnih znakov, da ne zaužiješ dovolj kalija

Pozor! To je 6 opozorilnih znakov, da ne zaužiješ dovolj kalija

Prehrana
Pozor! To je 6 opozorilnih znakov, da ne zaužiješ dovolj kalija
📷 Pixabay

Večina ljudi zaužije le polovico dnevne potrebe po kaliju, čeprav je pomanjkanje lahko smrtonosno!

Ko razmišljaš o hranilnih snoveh, ki jih tvoje telo nujno potrebuje, ti verjetno kalij sploh ne pade na pamet – vendar bi ti moral. Večina kalija v telesu se zadržuje v celicah, kjer pomaga pri komunikaciji živčevja in mišic, prenaša druge hranilne snovi, ohranja delovanje ledvic in preprečuje, da bi bila koncentracija natrija previsoka.

Če uživaš veliko sadja in zelenjave, potem v telo zagotovo vneseš dovolj kalija, vendar pa mnogo ljudi žal ne uživa dovolj celega, nepredelanega sadja – takšnega, ki vsebuje visoke vrednosti kalija. V večini primerov lahko pride do blagega pomanjkanja kalija, v redkejših pa do hudega, kar imenjujemo hipokalemija. Blaga hipokalemija lahko povzroči zaprtost, mišično oslabelost in utrujenost, ampak ko je pomanjkanje bolj resno, so takšni tudi simptomi, ki pa so lahko smrtonosni.

Ljudje s hudim pomanjkanjem kalija se lahko hitro soočijo s kardiovaskularnimi težavami. Pomanjkanje je veliko pogostejše pri ljudeh, ki hitro izgubljajo kalij z urinom ali blatom, kar se običajno zgodi pri tisti, ki zlorabljajo odvajala in diuretike ali imajo trebušne težave, nekontroliran diabetes ali diarejo. Močno potenje – na primer med intenzivno aktivnostjo na prostem – lahko prav tako odplakne kalij iz telesa.

Ko telo izgublja kalij zaradi zdravil ali zdravstvenega stanja, je pomanjkanje zelo verjetno in se ga mora resno obravnavati ter tudi zdraviti. Popolno pomanjkanje kalija je bolj zelo malo verjetno pri sicer zdravi osebi.

Ker je kar malo težko oceniti, ali z vsakdanjo prehrano zaužiješ dovolj kalija, ti v nadaljevanju razkrivamo 6 simptomov pomanjkanja, na katere moraš biti pozorna (in tudi, kako zaužiješ dovolj tega pomembnega minerala)…

1. Imaš nenormalen srčni utrip

Zmerno do hudo pomanjkanje kalija lahko povzroči srčne aritmije ali nenormalen srčni utrip, še zlasti, če imaš že tako visoko tveganje za bolezni srca. Neka raziskava je celo pokazala, da 7 do 17 odstotkov pacientov s kardiovaskularnimi boleznimi trpi za hipokalemijo. To je posledica njenega vpliva na mišične kontrakcije in s tem na delovanje srca.

Če imaš občutek, da ti razbija srce ali da ti preskakuje srčni utrip, potem čim prej obišči zdravnika. Nepravilen srčni utrip je lahko izjemno nevaren in vodi do srčnega zastoja, kar je lahko usodno.

2. Primanjkuje ti tudi magnezija

Vsa hranila, ki jih dnevno zaužiješ, skupaj delujejo, da pomagajo tvojemu telesu delovati po najboljših močeh – in ko ne zaužiješ dovolj enega pomembnega hranila, ti lahko kaj hitro začne primanjkovati še katerega drugega.

Magnezij – mineral, ki je prisoten pri več sto kemičnih reakcijah v telesu – aktivno prenaša kalij v celice. Torej, ko ti začne primanjkovati magnezija – ki ga najdeš v špinači, oreščkih, sojinem mleku, črnem fižolu, avokadu in arašidih – se lahko začnejo nižati tudi ravni kalija. Pravzaprav več kot 50% ljudem, ki jim primanjkuje kalija, običajno primanjkuje tudi magnezija.

3. Imaš zelo visok pritisk

Kalij in natrij imata v telesu ravnovesje. Obstajajo določeni dokazi, da če je vsebnost natrija previsoka, vrednosti kalija pa so prenizke, lahko to vpliva na zvišan krvni tlak, kar lahko privede do možganske kapi.

Kalij obravnavaj kot glavnega pomočnika soli. Ko zaužiješ preveč natrija, s tem obremeniš krvne žile. Ampak, ker kalij pomaga odplakovati snovi iz telesa, lahko s tem zmanjša škodljive posledice prekomerno zaužitih količin soli. Poleg tega pa kalij pomaga tudi pri sproščanju sten krvnih žil, kar lahko pripomore k znižanju krvnega tlaka.

4. Imaš ledvične kamne

Ledvični kamni so trde tvorbe narejene iz mineralov, ki se tvorijo znotraj ledvic. Prehod skozi urin je lahko zelo boleč, a ponavadi ne povzročajo velike škode, če jih dovolj zgodaj prepoznaš.

Z raziskavo, v kateri je sodelovalo 90.000 žensk med starostjo 34 in 59 let, ki niso imele v preteklosti nobenih težav z ledvičnimi kamni, so raziskovalci po 12-letnem spremljanju odkrili, da so imele tiste ženske, ki so zaužile več kot 4.099 miligramov kalija na dan za 35% manjše tveganje za ledvične kamne od tistih, ki so ga zaužile manj kot 2.407 miligramov.

Najpogostejši so ledvični kamni, ki vsebujejo kalcij – in ker kalij pomaga ledvicam odplakovati prekomerno količino kalcija skozi urin, lahko premajhen vnos kalija povzroči, da se začnejo tvoriti ledvični kamni.

5. Imaš mišične krče

Če se ti pogosto pojavljajo mišični krči, potem je zanje lahko krivo pomanjkanje kalija, saj med intenzivno vadbo s potenjem izgubljaš elektrolite (vključno s kalijem).

Prenizek vnos kalija lahko pri športnikih povzroči mišično oslabelosti, utrujenost in krče. Kako jih odpraviš/preprečiš? Namesto navadne vode raje uživaj športni napitek z elektroliti.

6. Kako zaužiti dovolj kalija

Najboljši način, kako vnesti v telo priporočeno količino (4.700 miligramov) kalija na dan je s prehrano polno sadja in zelenjave. V povprečju le 1 od 10-ih odraslih zaužije priporočeno količino sadja (1,5 do 2 skodelici) in zelenjave (vsaj 2 do 3 skodelice) na dan.

Ob misli na kalij verjetno najprej pomisliš na banane, vendar obstaja še ogromno drugih živil, ki ga vsebujejo. Najdeš ga v listnati zelenjavi, paradižnikih, kumarah, bučkah, jajčevcih, avokadu, oranžnih bučah, krompirju, korenju, rozinah, fižolu, mlečnih izdelkih, kakršna sta jogurt in mleko, v mesu, ribah in oreščkih.

Prehranski dodatki s kalijem so lahko nevarni, če jih ne jemlješ pod zdravniškim nadzorom, saj lahko predoziraš količino, kar pa lahko povzroči težave s srčnim ritmom ali celo zastoj srca.

Že veš, zakaj so banane ukrivljene?