8 stvari, ki bi jih morala po mnenju nutricionistov vedeti o ogljikovih hidratih

Ljudje se jih otepamo povsem brez razloga!

Ogljikovi hidrati so v zadnjih nekaj letih prišli na zelo slab glas, kar pa je škoda, saj so izjemno okusni. In danes bomo temu naredili konec! Te zanima, zakaj bi morali ogljikovi hidrati postati tvoji prijatelji?

1. Brez njih se boš počutila prazno
V bistvu ogljikovi hidrati zagotavljajo vsa potrebna goriva za celice v tvojem telesu. Človeško telo lahko porablja maščobe in beljakovine za gorivo, vendar pa so ogljikovi hidrati prednostni vir energije, saj zagotavljajo energijo za vse celice v telesu.
Ogljikove hidrate prebavni sistem razgradi v enostavne sladkorje, kot je glukoza, ki se absorbira v kri v najpreprostejši obliki in nam daje energijo, ki jo potrebujemo za vsakodnevno življenje.


2. Vsebujejo tudi beljakovine
Zanimivo dejstvo: ogljikovi hidrati niso sestavljeni le iz ogljikovih hidratov. Ogljikovi hidrati so večinoma rastlinska živila, ki imajo višjo vsebnost ogljikovih hidratov kot beljakovin in maščob na 100 gramov. Sladek krompir, na primer, je označeno kot ogljikohidratno živilo, vendar vsebuje tudi kar nekaj gramov beljakovin.

3. Nikakor jih ne bi smela popolnoma izločiti iz svoje prehrane
Kot smo že prej omenili, se hidrati med presnovo spremenijo v glukozo, ki je hrana za celice. Ko pa govorimo o možganih, pa je glukoza njihov najpomembnejši vir energije, kar pomeni, da manj ogljikovih hidratov kot poješ, bolj utrujeno se boš počutila.

Izločitev ogljikovih hidratov iz prehrane je na dolgi rok lahko zelo škodljivo, saj začne telo razgrajevati ostala goriva za energijo in posledično lahko izgubiš mišično maso.

Potem pa so tu še ostale dobre stvari, ki pridejo v kombinaciji z ogljikovimi hidrati. Neoluščeni rjavi riž in ovseni kosmiči vsebujeta vitamine B skupine in železo. Škrobnata zelenjava, kot sta korenje in sladek krompir pa poleg OH-jev vsebujeta tudi vitamin A (betakaroten, ki je zelo pomemben antioksidant).

4. Koliko hidratov zaužiješ na dan je odvisno od tvoje teže
Količina se razlikuje od osebe do osebe, vendar pa bi morala zaužiti nekje med 2-5 gramov ogljikovih hidratov na 1 kg telesne teže.
Drugi dejavniki, ki jih je treba upoštevati, pa so tvoja dnevna telesna aktivnost in kakšne cilje imaš glede izgube telesne maščobe.

5. Če jih boš zaužila preveč se lahko zrediš
To se sliši kot precej logična izjava, vendar je zelo pomembno, da dejansko razumeš, zakaj bi prišlo do povečanja telesne teže. Vsa energija, ki je ne porabiš, se shrani v telesu v obliki maščobe.
Pomembno pa je vedeti še eno stvar: ogljikovi hidrati te sami po sebi ne bodo zredili, telesno težo boš pridobila le, če jih boš zaužila preveč.

6. Nekateri ogljikovi hidrati so bolj zdravi od drugih
Če bi rada izboljšala svoje zdravje, potem namesto belega raje izberi rjavi riž. To pa zato, ker imajo polnozrnati ogljikovi hidrati nižji glikemični indeks od belega riža. Prav tako je veliko bolje uživati kruh iz polnozrnatih žitaric kot belega pšeničnega.
In seveda, manj kot so ogljikovi hidrati predelani, bolje je. Najbolje je uživati najmanj predelane OH-je, kot so ovseni kosmiči.

7. Ogljikovi hidrati vzdržujejo dobro prebavo
Kdo bi si mislil, da so ogljikovi hidrati tudi odličen vir vlaknin? Ena od dobrih lastnosti uživanja OH-jev je tudi zaužitev vlaknin, ki se nahajajo v polnoznratih žitaricah, zelenjavi in sadju ter pomagajo telesu uravnavati porabo sladkorjev, pospešujejo prebavo in so ključen del uravnotežene prehrane.

8. OH-ji sami po sebi ne redijo, redi tisto, kar ješ zraven
Ogljikovi hidrati so na bolj slabem glasu, vendar pa bi morala imeti slab sloves živila, ki jih ješ zraven njih. Kot je na primer sir. Ko si pripraviš riž s kalorično smetanovo omako, testenine carbonara ali pa si na toast kruha namažeš obilico masla, vsi ti dodatki izjemno povečajo kalorični vnos, kar lahko privede do povečanja telesne teže.

Te morda zanima tudi, ali so polnozrnate testenine res veliko bolj zdrave od klasičnih belih in kateri ogljikovi hidrati ti pomagajo shujšati?